Bokrecension- Vad mina ögon har sett...

Efter att jag läst ut Crescendo tog jag mig an Vad mina ögon har sett... Jag lånade den på förintelse dagen. Jag läste ut den på kanske en 45 min. Den var med andra ord väldigt kortfattad. Jag tyckte den var bra. Som ni kanske förstår handlar det om andravärldskriget och om judarna som blev bortförda från sina hem till koncentraktions läger. I det här fallet till Auscwitz. Det är lika sorgsamt varje gång:( Skriven av Magda Eggens med sammarbeta med Rose Lagercrantz. Magda är huvudrollen i boken, det vill säga att hon har upplevt det här på ricktigt! 


(min bok såg inte ut så här)

Handlingen.

En judisk 12 eller 13 årig flicka bor i Ungern med sin familj i en liten,liten stad. Utan att dom vet vad som pågår, förutom att det är krig, lever dom sitt vanliga liv. Med tiden förändras deras levnads villkor. dom blir tvungna att bara en stjärna på vänster bröst för att visa att dom är judar. 1944 tar tyskland över Ungern och flickans familj blir skickad  till Auscwitz. Familjen blir delad. Flickan hamnar med sin lilla-syster. I boken får man följa vad som sker med flickorna i  Auscwitz.

Baksidan.

"Jag vill skrika men det kommer inte ett ljud ur min strupe och jag knuffas vidare. Någon drar in mig någonstans, en kvinna med en rakmaskin i handen. Hon tvingar ner mig på en pall och jag känner något kallt mot mitt huvud. Jag ser mitt långa hår falla runt omkring mig på golvet. Kylan kryper in i mig, jag skakar i hela kroppen, men hon som rakar mig ska inte få se det! När hon är färdig reser jag mig upp och säger: Tack."

Betyg.

Fyra av fem!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Bloggen designad av:
Tasnim | Vardag & Bloggdesign
RSS 2.0